niedziela, 21 października 2012

Ciasto z jabłkami od Nigelli, czyli o urokach domowego ciasta


Muszę przyznać, że na dłuższy czas zapomniałam o Nigelli Lawson, zniechęcona jej rozwojem z zakresie twarzowego botoksu i równie przerażających zdjęć jedzenia, publikowanych na jej fejsikowym profilu. Wiemy dobrze, że smarftony służą głównie do przechwalania się zdjęciami jedzenia, ale niektórzy po prostu powinni się powstrzymać. Ale oto pewnego dnia ujrzałam takie coś i zdałam sobie sprawę, że ja, mimo wszystko, jestem jednak wierna.

I tak powitajmy pierwszy z przepisów z książki Nigelissima - wybór trochę przypadkowy (musiałam zużyć jabłka), lecz niezwykle przyjemny w realizacji. Szczerze, to chyba jeden z tych przepisów, gdzie surowe ciasto jest jeszcze lepsze od gotowego.. Sprawdźcie sami, nic mi później nie dolegało.

Zastosowanie idealnie śniadaniowe - wystawiłam sobie do towarzystwa masło i konfitury Babci, popatrzyłam na jesienne liście za oknem i poczułam się jak naprawdę porządna kura domowa, z herbatką w ręku i zapachem cynamonu w tle. I to bez śladu ironii.






Składniki (do okrągłej formy o średnicy ok. 23cm):

100g masła
250g mąki
2 łyżeczki proszku do pieczenia
szczypta soli
150g drobnego cukru
2 jajka
skórka starta z 1 cytryny
1 łyżeczka esencji waniliowej lub ziarenka z 1 laski wanilii
75ml pełnotłustego mleka, w temperaturze pokojowej
3 duże jabłka (ok. 500g)

cynamon i brązowy cukier do smaku

1. Wymieszaj dokładnie mąkę, proszek do pieczenia, sól, masło, cukier, skórkę cytrynową i ekstrakt waniliowy. Przesiałam wcześniej mąkę z proszkiem i solą, jednak jeśli Ci się spieszy, nie jest to konieczne. Jeśli mieszasz ciasto ręcznie, wykorzystaj taką kolejność: najpierw utrzyj masło z cukrem, potem dodaj jajka, a na końcu mąkę i resztę dodatków. Masa powinna być jednolita i lekko płynna.

2. Przekrój jedno z jabłek i połówkę obierz i podziel na drobne kosteczki. Dorzuć je do ciasta i wymieszaj. Resztę jabłek pokrój na plastry, nie musisz ich już obierać.

3. Posmaruj delikatnie formę masłem i przelej do niej ciasto. Poukładaj plastry jabłek, a następnie posyp je mieszanką cynamonu i brązowego cukru - wedle uznania.

4. Piecz w temperaturze 200 stopni przez 40-45 minut. Podawaj ciepłe, jednak ostrożnie przy wyjmowaniu ciasta z formy - lepiej odczekać kilkanaście minut.

Smacznego!





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz