wtorek, 30 marca 2010

Pomarańczowe ciasto z kaszą manną, czyli słodycze light


Kiedy teoretycznie nie powinno się jeść słodyczy, a jednocześnie nie można opanować marzeń o czymś grzesznym i słodkim, trzeba się jakoś ratować. Zazwyczaj po prostu ulegam bez walki, ale dobrze działa też terapia zastępcza. Polega na przygotowywaniu słodyczy, które spełniają w większej części moje oczekiwania, ale jednocześnie są w jakiś sposób zdrowsze/lżejsze niż moje typowe wybory.

Proszę nie wyprowadzać mnie z błędu, jeśli niesłusznie uznaję, że ciasto pozbawione mąki na rzecz kaszy mannej jest zdrowsze. Szukałam długo czegoś na wzór moich ukochanych financiers z Vincenta i znalazłam. Ciasto jest rozkosznie słodkie, mocno pomarańczowe z dodatkiem chrupiących migdałów, czyli spełnia wszystkie grzeszne wymogi. A do tego mogę uznać, że mimo wszystko nadal jest to ciasto, które mnie nie pogrąży. 

Przepis pochodzi z bloga Anoushki - bardzo dziękuję za inspirację :)
Składniki (na ciasto pieczone w kwadratowej formie o boku ok. 23cm):

Ciasto:

200g kaszy manny
150g cukru
ok. 200ml mleka
100g migdałów w płatkach
4 jajka
3 łyżki masła
2 łyżeczki proszku do pieczenia
otarta skórka z dwóch pomarańczy
szczypta soli

Syrop:

150g cukru pudru
wyciśnięty sok z 2 pomarańczy
wyciśnięty sok z 1 cytryny
pół łyżeczki kardamonu




1. Zagotuj mleko i zalej nim kaszę. Odstaw do ostygnięcia. Miałam trudności z nasączeniem całej kaszy, jednak wtedy poradziłam sobie dolewając odrobinę mleka - myślę, że to absolutnie nie pogorszyło smaku ciasta.

2. Zetrzyj skórkę z dwóch pomarańczy i wyciśnij z nich sok.

3. Wymieszaj żółtka z cukrem, a następnie dodaj kaszę, masło, migdały, proszek do pieczenia i skórkę pomarańczową.

4. Białka z jajek ubij na sztywną pianę, a potem delikatnie wymieszaj ją z masą.

5. Przelej ciasto do wysmarowanej lekko masłem formy i piecz przez około 40 minut w temperaturze 170 stopni.

6. Zacznij szykować syrop około 15 minut przed końcem pieczenia, gotując cukier z sokiem z pomarańczy i cytryny. Doprowadź go do wrzenia, a następnie podgrzewaj, aż osiągniesz lepką konsystencję. 

7. Po wyjęciu ciasta z piekarnika, ponakłuwaj je wykałaczką i rozlej na nim gorący syrop.

Smacznego!

4 komentarze:

  1. Świetne ciacho! Uwielbiam kaszkę manną ale jeszcze nigdy nie jadłam jej w takiej pieczonej formie. Na pewno skorzystam z przepisu! (pewnie po świętach, kiedy to trzeba będzie zacisnąć pasa i przystopować ze słodyczami ;). Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  2. Genialne!! Wszystkie moje ulubione smaki w jednym cieście. Musi być pyszne, nie ma innej opcji. Mniam.. Już nie mogę się doczekać aż przygotuję to ciacho..

    OdpowiedzUsuń
  3. Uwielbiam kaszę manną, więc z pewnością to ciacho bardzo by mi smakowało:)

    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Marta, Spencer, Kasia - dzięki :) Dajcie znać, jeśli zabierzecie się za przygotowanie tego ciasta, czekam na wskazówki i rady :)

    OdpowiedzUsuń